Originální, čtivá sociologická práce brilantně argumentující, že náboženství je produktem společnosti, z níž vyvěrá, což ilustruje příklady z různých primitivních, starověkých i současných náboženství.
Tento poutavý rozbor společenských kořenů náboženství staví na sociologické teorii vědění, již Peter L. Berger společně s Thomasem Luckmannem poprvé představil ve slavné knize Sociální konstrukce reality. Výklad Posvátného baldachýnu se opírá o řadu příkladů ze starobylých i současných náboženství a přesvědčivě ukazuje, jakým způsobem je náboženství ukotveno v lidské společnosti – náboženství tvoří „posvátný baldachýn“, který společnost vztyčuje nad svým institucionálním řádem, aby ho obdařila významem a ochránila jej před hrozbou chaosu.
Náboženství je lidský podnik, jímž je ustavován posvátný kosmos. Jinak řečeno, náboženství je kosmizací na posvátný způsob. Posvátností zde máme na mysli vlastnost tajemné a hrůzyplné moci, odlišné od člověka, a přesto se k němu vztahující, která údajně sídlí v určitých objektech zkušenosti. Tuto vlastnost lze přisoudit přírodním či umělým předmětům, zvířatům či lidem, nebo objektivizacím lidské kultury. Existují posvátné kameny, posvátné nástroje, posvátné krávy. Posvátný může být náčelník, stejně jako určitý zvyk či instituce. Tuto vlastnost lze připsat i prostoru a času, jako v případě posvátných míst a posvátných období. Posvátnost může být nakonec ztělesněna v posvátných bytostech – od místních duchů po velká vesmírná božstva. Tato božstva se mohou zase proměnit v nejvyšší síly či zákonitosti ovládající vesmír, jež už nejsou chápány jako osoby, ale stále mají status posvátnosti. Historické projevy posvátna se hodně liší, i když napříč kulturami můžeme pozorovat určité pravidelnosti (není v tuto chvíli podstatné, zda budou vykládány jako výsledky kulturní difuze, nebo z vnitřní logiky náboženské představivosti člověka). Posvátné je vnímáno jako cosi, co „vyčnívá“ z běžného chodu každodenního života, jako něco výjimečného a potenciálně nebezpečného, i když jeho hrozby lze zkrotit a jeho moc spoutat a přizpůsobit potřebám každodenního života. I když je posvátné chápáno jako odlišné od člověka, týká se člověka a vztahuje se k němu jiným způsobem než ostatní ne-lidské jevy (obzvláště jevy ne-posvátné povahy). Kosmos ustavený náboženstvím tak člověka jak přesahuje, tak i zahrnuje. Posvátný kosmos stojí proti člověku jako nezměrně mocná, od něj odlišná realita. Přesto se k němu tato realita obrací a zasazuje jeho život do vrcholně smysluplného řádu.
V jedné rovině je opakem posvátného profánní, jež lze vymezit jednoduše jako nepřítomnost posvátného. Profánní jsou všechny jevy, které „nevyčnívají“ jako posvátné. Běžné činnosti našeho každodenního života jsou profánní, pokud, abychom tak řekli, není prokázán opak – v tom případě jsou pojímány jako prostoupené tak či onak posvátnou mocí (jako například v posvátné práci). Avšak i v takových případech si vlastnost posvátna přičítaná běžným životním událostem uchovává svou mimořádnou povahu, jež je obvykle znovupotvrzována prostřednictvím různých rituálů a jejíž ztráta se rovná sekularizaci, to jest pojímání daných událostí jako výlučně profánních. Rozdělení reality na oblast posvátnou a profánní je jádrem náboženského podniku, ať už je mezi nimi jakýkoli vztah. Jako takové je očividně důležité pro jakoukoli analýzu fenoménu náboženství.
V hlubší rovině tu však proti posvátnému stojí jiná opačná kategorie, a tou je chaos. Posvátný kosmos se vynořuje z chaosu a nepřestává se stavět proti chaosu jako svému děsivému protějšku. Protiklad kosmu a chaosu se často vyjadřuje v různých kosmogonických mýtech. Posvátný kosmos, který přesahuje a zahrnuje člověka v rámci svého uspořádání reality, tak člověku poskytuje poslední štít proti hrůze anomie. Mít „správný“ vztah k posvátnému kosmu znamená být chráněn proti děsivým hrozbám chaosu. Vypadnout z takového „správného“ vztahu znamená zůstat opuštěný na okraji propasti nesmyslnosti. Na tomto místě není od věci poznamenat, že slovo „chaos“ se odvozuje z řeckého slova znamenajícího „propast“ a latinské slovo „religio“, jež je v mnoha jazycích základem pro označení náboženství, má význam „být dbalý“. To, čeho je náboženský člověk „dbalý“, je především nebezpečná moc přítomná v projevech posvátna samotného. Avšak za tímto nebezpečím leží další nebezpečí, ještě hrozivější, totiž že člověk může ztratit veškeré spojení s posvátnem a být pohlcen chaosem. Všechny nomické konstrukce se, jak jsme viděli, navrhují proto, aby udržely tuto hrůzu na uzdě. V posvátném kosmu však tyto konstrukce dosahují svého vyvrcholení – doslova svého zbožštění.
Lidská existence je zásadně a nevyhnutelně externalizující činností. V průběhu externalizace lidé naplňují realitu významem. Každá lidská společnost je stavbou externalizovaných a objektivizovaných významů, vždy směřující ke smysluplnému celku. Každá společnost se účastní nikdy nekončícího procesu budování lidsky smysluplného světa. Kosmizace znamená ztotožnění tohoto lidsky smysluplného světa se světem jako takovým, přičemž lidsky smysluplný svět má svůj základ v tomto světě jako takovém, odráží jej nebo je od něj ve svých základních strukturách odvozován. Takový kosmos, jako nejzazší základ a stvrzení lidských nomoi, nemusí být nutně posvátný. Zejména moderní doba zaznamenala veskrze sekulární pokusy o kosmizaci, mezi nimiž je zdaleka nejdůležitější novodobá věda. Je však třeba říci, že původně měla veškerá kosmizace posvátnou povahu. To platilo po větší část lidských dějin, nejenom po ta tisíciletí lidského bytí na zemi, která předcházela tomu, co nyní nazýváme civilizací. Z historického hlediska byla většina lidských světů posvátnými světy. Ano, zdá se pravděpodobné, že člověk mohl začít uvažovat o kosmu pouze skrze posvátno.
Lze tak říci, že náboženství hrálo v lidském podniku budování světa strategickou úlohu. Náboženství představuje nejzazší vypětí sebe-externalizace člověka, naplnění reality jeho vlastními významy. Náboženství znamená, že lidský řád je promítnut do celku bytí. Jinak řečeno, náboženství je odvážným pokusem pojmout celý vesmír jako lidsky smysluplný.
– úryvek z knihy Posvátný baldachýn
PETER LUDWIG BERGER (1929–2017) patřil k nejznámějším americkým sociologům 20. století. Ve svých knihách se věnoval kromě obecných teoretických otázek také povaze moderní společnosti a jejím dopadům na tradiční podoby náboženské víry. Některé z jeho prací jsou již v současnosti pokládány za klasické.